Pages

Friday, 29 March 2013

sedih lah

Assalamualaikum ~~
nih part sedih sikit lah. biasalah tuh, kehidupan kita nih mana ada yangg perfect. mesti ada kisah sedih, gembira,pahit,manis macam macam lagi lah.
dan ini pulak kisah sedih aku..
boleh dikata ini lah trategi yang paling paling paling sedih dalam hidup aku.
huhuhu


30/12/2012 kisah tak mungkin ku lupakan. huhu
hm..mula nak ngis nih bila ingatkan semula trategi tuh,.
ibu ACCIDENT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ya Allah hanya tuhan je yang tahu betapa sedih aku mendengarnya,,,..
Meh aku cerita macam mana benda nih boleh samapai ker pengetahuan aku..

Pada petang tuh, hujan lebat tak lebat juga lah.
aku keluar dengan ecah dan eyna, kami nak pi Giant. beli apa entah..
masa dalam kereta, ecah ada strory cter sedih and then dia ngis dan aku juga turut sedih. *aku ngis juga.
Aku tak tahu nape aku ngis... biasa nya kalau kita nk ngis air mata akan mengenag dulu tp ini tak terus mengalir air mata.
and then aku sampai giant... aku happy gelak sana sini. pompang pompang pompang..

Nak dkt pukul 7 rasa nya mase tuh.. ha.. pukul 6.45 ptg rasa nya.
sampai je kat rumah, ayah muka serius jer.
adik yg bongsu pulak tanya "ayah, nak pergi mana?"
lepas tuh, adik yg kedua baagi tahu "ibu accident."
aku pulak "ha !! '' mmg terkejut habis lah wa ckp lu..
yang ayah pula tak habis bising sbb marah kan ibu bawak moto juga pergi kerja.
mase tuh ayah dh siap2 nak pi hospital. aku ikut..sepanjang perjalanan ker hospital tuh, kaki tangan aku menggeletar tak terhingga. tapi mase tuh sempat lagi tweet. hahahahah! ;')
ada juga mmber ak yg bace, tanya nape.. mmg aku tak kuat mase tuh..
ngis je aku mase tuh..ituh je yg aku tahu. sbb benda tak pernah berlaku dalam hiup aku. apatah lagi perkara ini berlaku pada IBU aku beb. ! perh~

Ayah bawak motor terus ke hospital..ayah soh aku tunggu kat pintu kecemasan tunggu ambulans hantar ibu.. sepanjang aku tunggu kt pintu kecemasan tuh kaki aku menggeletar tak duduk diam. yg org sekeliling pulak asyik pandang aku,.. cis cis..*lantak lah~
satu satu ambulas berhenti hantar org, tp tak nmpk pun ibu lagi...
tunggu punya tunggu...
Ada satu ambulan pertahanan awam berhenti..
mula2 tengok mcm bkn ibu..
sekali lagi tengok mmg IBU !!!!!!!!!!!!!!!!
terus pergi kat ibu, panggil IBU ~~~ *SAMBIL MENAGIS~.
tapi akak tuh tak bg aku nagis, sbb nnti tak boleh masuk kalau ngis blh ggu kerja doktor..

Sampai je kt dlm, doktor cek ibu, kut2 ada pape2 yg patah..
alhamdullilah~~
tak ada apa2 patah. ibu pun tak ada apa2 penyakit..
masa doktor tanya macam2, aku jawab dgn suara yg menggeletar.. ceh~

Lepas tuh,ayah datang, ibu kena tahan dulu kat bhg kecemasan..
ibu kena bt check CPI... apa entah, dah lupa lah...
alhamdullilah, segala nya okey..tak ada yang patah TAPI................
TULANG PIPI SEBELAH KIRI ibu RETAK !!!!!!!!!!!!!!!!!
YA allah~~~~~~~
kesian ibu..... tapi nasib baik cuma retak bukan patah...

Ibu kena tahan semalaman je kat situh, esok nye dh balik...
kalau korang nak tahu, sok nya adik aku yg bongsu pergi daftar sek. untuk darjah 1..
sepatutnya, ibu yg teman tapi..........
benda nak berlaku kan bukan kita boleh halang...

Aku lah yang siap kan segala nya untuk persiapan dia pergi daftar sek pagi tuh..
dan untuk kali yg pertama aku bagun pukul 5 pagi TANPA IBU KEJUTKAN ~~~!!!
WOW!!!!!!!!!!!!!!!`
mmg ngis lah bagun pagi tuh..
thanx untuk ecah sbb sudi teman kan aku pergi sek adik aku.
tq so much,,aku bangga ada kawan mcm kau. !
pagi tuh,mula2 adik  tak nak pergi sek, jenuh lah jugak bodek dia nak mkn McD lepas balik sek tuh..
uhuh..baru dia nak.aish ! budak zaman skrg,~~..

Sepanjang kt sek tuh, telefon asyik berbunyi je saudara telefon tanya mcm mana ibu..
balik je dari sek, rumah penuh dgn sanak saudara...
semua adik beradik ibu jer...
diaorg lah pun yang bnyk bg semangat, ajar aku masak =)
huhu...

Alam persekolahan bermula..
sejak tuh, aku biasakan diri bagun tidur pukul 5 pagi..siap kan sarapan adik2 mcm yg ibu pernah buat sblm nih. panas kan bubur utk ibu, kejutkan adik2...
lepas adik2 selesai, baru aku uruskan diri aku.. mmg ujian betul.
tapi aku belajar sesuatu dari situh, ADA HIKMAH DISEBALIK YANG BERLAKU DI DUNIA INI..
Tuhan tahu tahap kebolehan umatnya,,

Jap.. kat bawah nih jadual aku sepanjang ibu tak boleh bangun.

ISNIN-JUMAAT

5.00pg- bagun. masak air. keluarkan makana sejuk untuk adik2 bawak pergi sekolah.

5.30pg- sementara tunggu semua nya selesai, aku gosok baju sekolah.

6.00pg- kejut adik2 bagun, susah juga lah nak kejut deme terutama yang si bongsu tuh, paling liat nak bagun. sementara tunggu deme mandi, aku buat kan susu dalam cawam untuk adik2 dan ayah dan ibu. goreng nuget, kentang gorang untuk adik2 bawak pergi sekolah. kalau ada bubur ibu yang semalam yang letak dalam peti sejuk aku akan panaskan.

6.30pg- baru aku mandi, sembayang, minum susu baru pergi sekolah.

3.ootgh- balik sek, biasanya kau tidur. tengok pada keadaan.

5.30ptg- aku ambik adik dari rumah opah. lepas balik sekolah, van hantar pergi rumah opah.

7.00ptg- dah mula suasana KELAM. sbb ayah akan mula mandi kan ibu, cuci luka ibu, dan aku pulak sibuk kat dapur, cuba lah masak apa yang reti jer..tapi deme makan jugak. kadang2 ayah marah juga sbb adik2 time maghrib lah deme nak buat hal. memag sabar je lah.

8.00mlm- baru selesai semua nya. dan baru aku mandi dan solat.

8.30 mlm- ayah ajak adik2 mkn.selesai urusan deme, baru aku buat kerja sekolah. biasanya sampai pukul 12 tgh mlm. tengok lah pada keadaan.

sabtu&ahad

Ruti pagi sama je, tgh biasanya ayah beli lauk. adik2 macam biasa tengok tb. ptg sikit kadang2 ada orang datang ziarah ibu. mlm pun same jugak mesti KELAM punya lah.. :'(

Itulah rutin aku setiap hari sehingga lah ibu sihat. bukan nak bangga, tapi aku lah yang menjadi pengganti ibu, semua "akak, akak, akak, akak".. semua cari aku. tapi aku tak isah, aku anggap perkara itu sebagai ujian dan berfikiran positive. ayah pun faham situasi aku. mungkin... kepada sesiapa yang masih mempunyai IBU, sayangi mereka sementara mereka masih hidup, ce bayang kan...

Mase korang balik sekolah, korang tengok rumah penuh dengan orang ramai dan ada van jenajah.. dan korang masuk je dalam nampak satu mayat yang dibalut dengan kain kapan dan ayah korang bagi tahu yang "ibu dah tak ada kak.~" apa korang rasa,.. gembira? marah ? sedih ? kecewa? apa yang korang rasa???????!!!!!!!!!!!!
menyesal  tak terhingga kalau kita ada banyak buat dosa pada ibu kita. mati nya ibu kita, kita akan kehilagan satu doa yang mustajab di sisi Allah. sanggup ke korang menyesal tak sudah. seandainya korang tahu bila ajal ibu kome, baru kome nak minta maaf ker.. bukan macam tuh caranya. sebelum kita melangkah keluar dari rumah, ce cuba salam ibu dn ayah kita. itu maksud nya diorang memberkati perjalanan kita kat luar tuh. dan cuba korang bayangkan, seandainya hari korang yang keluar itu adalah hari yang terakhir korang melihat ibu dn ayah kome agak agak mone nak tak keluar rumah ??...
fikirkan dalam dalam, kita rugi apa apa pun kalau kita cakap elok dengan ibu kita, malah dapat ganjaran lagi...
huhu.. aku rasa sampai disini sahaja cerita aku..huhu... mungkin tak menarik pada korang, and then just tutup je blog nih. habis citer..kepada yang sudi membaca, tq so much! doa kan ibu aku sihat sejahtera..

nih gambar ibu masa tuh.. ini dah surut dah bengkak tuh.. kesian ibu..

Hmmm itu sahaja kisah sedih aku...
sekarang ibu dh tak aktif mcm dulu..huhu
ibu dh tak blh bt bnyk kerja..

sekian,
wsalam.
Assalamualaikum...  

Sad Ending....

0 comments:

Post a Comment

 

Template by Blogger Candy